maanantai 18. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 11

Onnistunut (tai ehkei niinkään) internetmarkkinointikampanja

Valitsin ajankohtaisen aiheen ja googletin sanalla hiihtoloma. Isoimmat toimijat kuten Hotellimaailma, Lomasuomi ja Rantasipi löytyivät orgaanisista tuloksista heti Wikipedian jälkeen. Ylärivin mainoksena oli Aurinkomatkojen mainos, jossa kysyttiin ”hiihtoloma varaamatta?”. Oikean reunan mainoksissa oli Matkavekka, Ebookers, Finnmatkat, Bulgaria Air ja Lapland Hotels.

Aurinkomatkojen hiihtoloma


Miten ihmeessä muuten Wikipedia voi olla eka orgaaninen tulos? Käykö jengi oikeesti hulluna tutkimassa wikipediassa hiihtolomaan liittyvää tietoutta, vai arvottaako Google Wikipedian jotenkin täysin poikkeuksellisella tavalla?

Loistava alku

Näin ollen valitsin tutkimuskohteekseni Aurinkomatkojen kampanjan, koska heidän mainos oli parhaiten esillä. Mainoksessa oli oikeaoppisesti seuraavia asioita:
  • Koukuttava kysymys, joka herättää todennäköisesti asiakkaan mielenkiinnon (onhan hän juuri googlettanut aiheesta).
  • Hiihtolomat ovat perheasia (koulujen hiihtolomat määräävät sen). Mainoksen tarkemmassa kuvaustekstissä puhutaan perheestä ja edullisuudesta – eli puhutellaan kohdeyleisöä.
  • Tärkeintä tietenkin ”Varaa nyt!” teksti. Eli kehotetaan tekemään jotain, tässä tapauksessa ostamaan. Nyt sana korostaa kiireellisyyttä – älä enää emmi.
  • Lisäksi ei jää epäselvää kenen mainos on. Aurinkomatkat teksti on kolme kertaa esillä mainoksessa.
Mutta sitten

Klikkaan mainosta ja saavun Aurinkomatkojen etusivulle. Saan välittömästi pienen sisäisen raivokohtauksen, kun tajuan, että minun pitää lähteä etsimään Aurinkomatkojen todennäköisesti jättimäisiltä sivuilta tätä hiihtolomapakettia. Onkohan sitä edes olemassa? Rauhoituttuani kuitenkin tajuan, että ehkäpä mitään hiihtolomapakettia ei tarjottukaan. Kaikki matkat jotka ovat hiihtolomaviikolla ovat niitä. Aurinkomatkojen sivun konversio on sitten jo eri aihe.

Vastauksia opettajan esittämiin kysymyksiin
  •   Mikä luulet olevan ko. toimenpiteen kohderyhmä?
    •   Suomalaiset keskiluokan perheet
  •   Mikä luulet olevan ko. toimenpiteen tavoite?
    • Lisätä suoraan matkapakettien myyntiä
  •   Tarkka kuvaus kampanjasta linkkeineen?
  •   Miten uskot kampanjan onnistumista mitattaneen?
    •   Googlen ja Arunkomatkojen omien nettisivujen analytiikan avulla saadaan tarkka tieto kampanjan tuloksista
  •   Miten kampanjaa kannattaisi jatkaa?
    •   Seuraava kausituote sisään – esim. pääsiäinen. Hiihtolomakampanja voinee olla käynnissä koko vuoden
  •   Mikä oli kampanjassa hyvää?
    • Hyvä näkyvyys - Google nyt vaan on paras
    • osuvuus - Kohderyhmä selkeä ja mainos tarkasti suunniteltu sitä varten
    • Suoruus - Osta nyt, älä epäröi
    • Pay per click - eli kustannustehokkuus. Positiivista on myös, että hiihtoloma sanan kilpailu on pientä Google keyword toolin mukaan.
  •   Miten olisit sitä kehittänyt?
    • Linkki suoraan hiihtolomapaketiksi muotoiltuun tuotteeseen jossa suoraan hinta esillä ja varauspainike - konversio
No oliko nyt sitten kyseessä kampanja? Jos kampanja tarkoittaa tietyn ajanjakson sisälle jäävää markkinointiponnistusta, ei tämä ehkä siihen vastaa. Todennäköisesti sama mainos löytyy ympäri vuoden Googlesta. Toisaalta Aurinkomatkat tekee maksettua mainontaa hyvin tarkalla rajauksella (muutaman viikon matkustusikkuna, melko tarkka kohderyhmä), selkeästi muotoillulla viestillä sekä hyvin valitulla markkinointikanavalla. Ja haut voimistuvat varmasti lähellä hiihtolomia. Eikö se ole kampanja:)

Ota kantaa jos olet eri mieltä - tai samaa.





2 kommenttia:

  1. Onpa harhaanjohtavaa tosiaan kun ei missään muualla puhuta hiihtolomista, ei edes veisbuukissa. Jokin toisto pitäisi sivustolta mielestäni löytyä ettei asiakas saa niitä mini-raivareita :)

    VastaaPoista
  2. Kysymykseesi Wikipedian tuloksista löytyisi netistä helposti vastaus. Tämä taas johtaa helposti siihen ajatukseen, että miten ko. tilannetta voisi osaava markkinoija hyödyntää.

    VastaaPoista

Google Analytics Alternative