sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 2.

Etsi joku tieteellinen artikkeli (internet)-markkinoinnista ja tee siitä blogiisi blogikirjoituksen pituinen referaatti

Suksien kärjet - EngelbergArtikkelin nimi:
Affiliate Management Software: A Primer

Journalin nimi:
Journal of Website Promotion; 2008, Vol. 3 Issue 1/2, p118-130, 13p, 3 Charts

Kirjoittajat:
Wilson, Ralph F.
Pettijohn, James B.



Internet mainonnan taustaa

1990-luvun puolivälissä, kun internet markkinointi alkoi, kokeiltiin erilaisia markkinointitapoja. Cost per thousand oli ensimmäisiä keinoja, millä lähdettiin liikkeelle. Tämä tapa oli omaksuttu perinteisestä mediasta kuten printti- tai tv-mediasta. Pian kuitenkin huomattiin, että tämä ”hinta per tuhat näyttöä” pohjainen lähestyminen ei ole kovin tehokasta. Tilanne johti siihen, että kehitettiin erilaisia pay-for-performance ja pay-per-action malleja – affiliate program (kumppanuus ohjelma) malli on yksi variaatio tästä lähestymistavasta.

Win-win-win

Affiliate program malli on koettu toimivaksi lähestymistavaksi internet markkinointiin, koska se on ns. win-win-win malli. Mainostajalla (affiliate) ei ole mitään menetettävää, kauppiaalle (merchant) aloituskustannukset on pienet ja ostajalle (customer) ostaminen oletettavasti helpottuu, kun hän näkee mainoksen, eikä lisäetsimistä tarvita.

Tämä malli on kuitenkin haasteellinen ja siksi on syntynyt lukuisia affiliate program software ohjelmia tarjoavia yrityksiä helpottamaan affiliate ohjelman onnistumista. artikkeli selvittää näiden ohjelmien eroja ja jakaa ne viiteen pääluokkaan.

Affiliate software -ohjelman 8 perusominaisuutta

Kaikissa affiliate management software –ohjelmissa on kahdeksan perus ominaisuutta.
 1. Kumppani (affiliate) kirjautuu ohjelmaan ja valitsee mainoksen ja saa html-koodin palasen.
 2. Kumppani lisää koodin sivuilleen. Koodin mukana on hyperlinkki kauppiaan sivuille sekä ID-tunnus jolla kumppani tunnistetaan.
 3. Asiakas klikkaa kiinnostavaa mainosta ja ohjautuu kauppiaan sivuille.
 4. Cookie, johon ID-tunnus on lisätty, lisätään vierailijan internet-selaimeen.
 5. Jos asiakas tekee ostoksen, Cookien luetaan softwaren -ohjelman toimesta ostotapahtuman jälkeen ja kauppiaan rekisteriin lisätään tapahtumasta ID-tunnus, kaupan suuruus, ostohetki sekä tuotekoodi.
 6. Kauppias tarkistaa kaupan, hyväksyy sen ja sähköposti toteutuneesta kaupasta lähtee kumppanille.
 7. Ohjelma ilmoittaa kauppiaalle valitun aikasyklin jälkeen kuinka paljon kullekin kumppanille pitää maksaa.
8. Komissio maksetaan kumppanille. Usein käytetään esim. Paypal palvelua.

Tämän lisäksi on usein muitakin toimintoja, kuten kumppaneiden hallinta, sähköpostien lähettäminen kumppaneille, cookien voimassaoloajan määrääminen sekä sen, jääkö alkuperäinen cookie voimaan, mikäli asiakas tulee toisen kumppani sivuilta myöhemmin uudestaan sivuille. Lähes kaikki ohjelmat toimivat cookien avulla.

Vuosien saatossa ohjelmiin tulleita parannuksia

- Komissio voidaan määritellä useilla eri tavoilla, kuten näytöt, klikit, myynti, liidit.
- Komissio voi olla myös yhdistelmä – esim. 5 dollaria + 3 % kaupan summasta. Komissio voidaan muokata myös eri tuotteille, eri kumppaneille ja eri mainoksille.
- Paypal on suosituin tapa ohjata komissiot kumppaneille.
- Monet ohjelmat mahdollistavat suorat sähköpostitukset kumppaneille.
- Jotkin ohjelmat tarjoavat pitkälle kehittyneitä mainosten seurantaa, esim. hakukone avainsana mainontaa voidaan seurata (Kirjoittajan huomio: tätä kohtaa en ymmärtänyt)
"Some of the better affiliate management software is designed to perform sophisticated tracking of ads. For example, selected programs can track not just affiliate banners and text links. but pay-per-click search engine keyword ads (i.e., Google AdWords) and ads displayed on ad networks"
- Nykyiset ohjelmat mahdollistaa suora pääsyn mille tahansa kauppiaan sivulle.
- Ohjelmiin voidaan liittää kauppiaan kaikki tuotteet vaikka niitä olisi tuhansia, jotta kumppanit voivat mainostaa mitä tahansa tuotteita.
- Ohjelmissa on useita erilaisia petoksenesto tapoja.
- Ohjelmissa on hyvin vähän mahdollisuuksia kielikäännöksiin – joskin esim. eri valuutat voidaan huomioida.

Affiliate ohjelmat voidaan jakaa viiteen luokkaan

Viidenkymmenen eri vendorin (softwaren myyjä) tuottaman ohjelman tutkimuksen pohjalta voidaan ohjelmat jakaa viiteen eri luokkaan:
1. Räätälöidyt
2. Network . ASP pohjainen (verkon yli tarjottu ohjelma). Kauppias maksaa prosenttiosuuden toteutuneista myyntikomissioista ohjelman myyjälle (vendor) . Vendor on kerännyt kumppanit valmiiksi.
3. ASP-hosted. Kauppias maksaa kiinteän summan vendorille. Kauppias kerää kumppanit itse.
4. Integrated in cart. Ohjelma on integroitu kauppiaan käyttämään ostoskoriin. Eli ohjelma tulee ”kaupan päälle” kun ostetaan kauppapaikka, eli ostoskori.
5. Licenced. Ohjelma on kauppiaan omalla serverillä ja maksaa lisenssimaksun.

Tutkimus ohjelmien käyttämisestä

Tehdyssä tutkimuksessa 209 kauppiasta (merchant) vastasi kyselyyn. Otos ei ole tieteellisesti yleistettävissä, mutta antaa kuitenkin hyvä näkemyksen asiasta. Ensimmäinen kysymys liittyy edellisen kappaleen jakoon. Vastajilta kysyttiin, mihin luokkaan heidän ohjelmansa (software) kuuluu. Tulos:
- räätälöidyt 16 %
- Network 23 %
- ASP-hosted 21 %
- Integrated in cart 17 %
- Licenced 15 %
- N / A 8%
Eli 44 % käyttää asp-pohjaista ohjelmaa.

Tutkimuksessa selvitettiin, liittyykö eri ohjelmatyyppien käyttö liikevaihtoon, ja miten. Yli 25000 dollarin liikevaihdon yritykset suosivat eniten network, custom ja asp-hosted luokkia ja sen alle jäävät yritykset suosivat network ja licenced luokkia. Tämä viittaa siihen, että pienet myyjät suosivat ohjelmia joissa on pieni aloituskustannus.

Eri ohjelmien hyvät ja huonot puolet

Yhteenvetona tehtiin tutkimus jossa pohjana oli 144 eri affiliate management ohjelmaa sekä kirjoittajan oma kokemus. Tutkimuksessa esitellään kunkin esitellyn luokan edut ja haitat ja muutama esimerkki.






















Taulukot: Blogipostauksen alussa mainittu artikkeli.

Kirjoittajan huomioita

Artikkeli oli erittäin hyvä tietolähde ihmiselle, jolla ei ollut kyseisistä yksityiskohdista kokemusta. Artikkeli on toki muutaman vuoden vanha, mutta päälinjat ovat varmasti nykyäänkin samat. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä on tilanne nykyään.

Osa tekstistä oli sellaista, että en täysin ymmärtänyt. Erityisesti kohta "Vuosien saatossa ohjelmiin tulleita parannuksia" sisälsi kohtia joita en täysin ymmärtänyt.

Taulukko on lisätty kirjoitukseen kahdesta syystä (eli ei ole referoitu):
1. Se sisältää täyttä asiaa (ihan oikeesti)
2. En jaksanut kääntää

Mut hei pliis, kommentti olis tosi kiva:)





9 kommenttia:

  1. Kiva kun avasit noiden ohjelmien käytännön toimia, nyt ymmärrän paremmin miten homma oikeasti toimii!

    VastaaPoista
  2. Kiitos Jukalle, tosi hyvää tietoa ja kootusti. On mennyt aikaa, kun olet hakenut tietoa ja kääntänyt. Historiaa, kehitystä....Ainakin minulla menee enemmän aikaa kuin olin ajatellut, joten otan yhden työpäivän ensi viikolla tehtäviä varten vapaaksi - tiedän, että osa porukoista voi tehdä nämä työaikana -ehkä minäkin myöhemmin.

    VastaaPoista
  3. Kiitokset kehuista:) Satuin löytämään mielestäni tosin hyvän artikkelin. Sai konkretiaa tuohon kuvioon, ihan niin kuin Laurakin sanoi. Ja Oili, tässä tosiaan menee aikaa. Jää varmasti viimeiselle illalle melkoinen rypistys.

    VastaaPoista
  4. Hyvä postaus. Tuli mieleen, että voisiko tuo kohta jota et ymmärtänyt tarkoittaa sitä, että affliate ohjelmat osaavat tunnistaa esim. käyttäjän joka on etsinut sanoilla 'loma teneriffa' Googlessa ja kohdentaa tämän mukaan samankaltaista mainontaa kyseiselle käyttäjälle?

    VastaaPoista
  5. Morjens! Olitpa löytänyt mielenkiintoisen artikkelin, oli todella selkeästi referoitu.

    VastaaPoista
  6. Mielenkiintoinen aihe ja itselleni täysin vieras, en siis ole työni puolesta tätä ikinä kokeillut tai asiaan perehtynyt. Pitäisi kartoittaa olisiko tästä meille hyötyä ja miten pääsisimme liikkeelle!

    VastaaPoista
  7. Mitä enemmän tätä affiliate marketing systeemiä kelailen, sitä varmempi olen, että se on hyvä juttu. Pitää vaan lähteä toteuttamaan.

    VastaaPoista
  8. Tähän kiinnostavaan postaukseen tutustun tarkemmin paremmalla ajalla, paljon asiaa. Harvemmin näkee tarinoita Internettiin liittyvien asioiden historiasta.

    VastaaPoista
  9. Kommenttien pyytely alkoi vihdoinkin toimimaan.

    VastaaPoista

Google Analytics Alternative