maanantai 25. maaliskuuta 2013

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2013- ennakkotehtävä

Hae verkosta 3 erinomaisuutta ja edelläkävijyyttä edustavaa ja esittävää esimerkkiä matkailun b to c kaupasta ja vastaa kysymyksiin

    • kenelle ja mitä myydään? (kohderyhmä ja tuotteet)
    • missä kanavassa myydään?
    • miksi verkkokauppa edustaa erinomaisuutta ja edelläkävijyyttä
1. LEVI
Kohderyhmä ja tuotteet? Talvi ja kesätuotteita käytänössä kaikille - kohderyhmä erittäin laaja.
Mitä myydään? Enimmäkseen majoitusta.
Miksi erinomainen? Laajan ja monimuotoisen alueen matkailutarjonnan saaminen samaan pakettiin on huikea saavutus. Ongelma alueellisissa verkkokaupoissa on se, että palveuiden tuottajat ovat kovin erilaisia ja eritasoisia.

2. RUKA - superhaku
Kohderyhmä ja tuotteet? Käytännössä sama kuin Levillä.
Mitä myydään? Vain majoitusta.
Miksi edelläkävijä? Rukan superhaku ei oikeastaan myy mitään, vaan etsii koko laajan alueen mökkitarjonnan yhteen kanavaan. Tämä ratkaisee asiakkaan näkökulmasta sen ongelman, että mökkiä pitää etsiä useista lähteistä. Myös Rukan kannalta asia on hyvä, koska mökkitarjonta saadaan mahdollisimman tehokkaasti hyödynnettyä erityisti ruuhka-aikoina.

3. SALLA
Kohderyhmä ja tuotteet? Lähinnä talvituotteet ja siihen liittyvät oheispalvelut. Kohderyhmä on selkeästi luonnosta nauttivat - bilettäjät jää ulkopuolelle.
Mitä myydään? Mjoitusta ja oheispalveluita
Miksi edelläkävijä? Travius järjestelmä on hyvin laaja tuotannonohjausjärjestelmä joka integroi sisäänsä mm. tilinpidon, kassan, kiintiöt ym. Samassa järjestelmässä olevat pääsevät varmaamaan toistensa tuotteita "sisäisesti". Muita palveluntarjoajia pyydetään ikäänkuin kaveriksi facebookin tyyliin. Tällainen "kaiken" integroiminen samaan järjestelmään on pk-yrityksen kannalta huikea asia. Pienellä toimijalla on vaikeaa hallita useita järjestelimä ja tämä ratkaisee kyseisen ongelman. Ja näin ollen myös mahdollistaa yhä useamman pääsyn mukaan verkkokauppaan ja se on erittäin tärkeää.

2. Esitä 2 esimerkkiä matkailun-, elämystuotannon tai vapaa-ajan verkkokaupasta, jotka pystyvät tarjoamaan esimerkillistä sekä vaihtoehtoista asiakaspalvelua verkkokaupassaan kohderyhmälähtöisesti. Mikäli sinulla on omia kokemuksia ota ne mukaan!
1. EF KIELIMATKAT
Normaalin verkkokaupan lisäksi EF palvelee asiakkaitaan laajasti puhelimitse, sähköpostilla, Facebookissa, Twitterissä, palautelomakkeella, kirjeitse sekä face to face. EF:llä on laaja kohderyhmä nuorista kielimatkailijoista aina yritysasiakkaisiin asti. Näin laajaa kohderyhmää pitääkin palvella monipuolisesti.

2. KYLPYLÄHOTELLI PÄIVÄKUMPU
Oikeastaan samat vastaukset kuin edellisessä. Useita eri palautekanavia somesta perinteisiin sähköposteihin ym.

3. Kirjoita vähintään 4 tärkeintä asiaa, mitä tarvitset oman organisaatiosi verkkokaupan menestymiseen.
1. Tuotteet mielellään useassa verkkokaupassa, mutta kuitenkin niin, että kiintiö on yhdessä paikassa
2. Tuotteet ostettavissa suoraan "hyllyltä", eli että lisäkysymyksiä ei tarvita
3. Mahdollisimman laaja  lisäpalveluiden tarjonta - maksimoidaan ostoksen suuruus
4. Verkkokaupuan hallinnoinnin helppous - tuotteiden pitää olla ajankohtaisia, oikein hinnoiteltuja, koskaan ei saa tulla virheilmoituksia, tuotteen pitää olla oikea, jne. Luottamuksen voi kadottaa vain kerran.

Kommentteja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Google Analytics Alternative