torstai 29. elokuuta 2013

Elämys verkossa - ennakkotehtävä

Hei blogipostaukseni lukija

Toivottavasti kesäsi oli antoisa eikä liiallisesta auringossa makaamisesta seuraava melanooma päässyt  yllättämään.

Tällä kertaa käsitellään elämystä verkossa. Ennakkotehtävänä ennen varsinaista opintojaksoa oli etsiä viisi nettisivustoa tai netissä toimivaa palvelua seuraavilla kriteeteillä:
a) vahvasti teemallisia ja immersiiivisiä (eli tempaavat käyttäjän toiseen, arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen)
b) draamallisia, eli joiden kokeminen on jännittävää
c) räätälöitävissä jokaisen käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin
d) liittyvät johonkin reaalimaaliman kaupalliseen kokemukseen niin, että kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa

Habbo.com, eli Habbohotelli on luonut virtuaalimaailman, joka tempaa käyttäjänsä arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen. Habbossa ei ehkä kuitenkaan ole niin vahvaa teemaa. World of Warcraft tai Second Life ovat toki vahvasti immersiivisiä, ja ainakin World of Warcraft on myös vahvasti teemallinen – sota, eri aikakausi, jne.

World of Warcraft on varmasti myös draamallinen eli jännittävä kokemus. Toisenlaista draamaa tarjoaa online rahapelit, eli esim. pokerisivustot kuten Paf. Draamaa riittää, toisin kuin esim. Fantastec Oy:n tekemässä Polar Heroes pelissä, jossa pyritään yhdistämään matkailumarkkinointi pelaamiseen. Tässähän on nimenomaan pyritty yhdistämään elämys verkossa ja tosimaailmassa. Peli on kuitenkin jäänyt melko heikoksi ja siksi draamallisuus on jäänyt vähemmälle.

Mikä olisi se tuote, jota käytetään samaan aikaan älypuhelimella ja reaalimaailmassa? Ainakin jotkin karttapalvelut ovat sellaisia – esim. foodsightseeingin tarjoama palvelu jossa asiakas seuraa yrityksen tekemään reittiä älypuhelimen avulla ja pääsee maistelemaan ruokaa eri ravintoloissa.

Matkailumarkkinoinnissa laitteen ja oikean maailman yhdistäminen näkyi ainakin Lapin matkailumarkkinointikampanjassa, jossa Ipadillä saattoi katsoa revontulia vaikkapa Lontoossa.

Entäpä räätälöinti liittyen palveluun netissä. Katselin Leijonan Luolaa televisiosta ja siellä kaveri esitteli ideaa jossa asiakas voi netissä suunnitella itselleen fillarin ja tilata sen. Eli asiakas saa lopputuloksena täysin uniikin polkupyörän. Melko nopeasti löysin tällaisen firman googlettamalla.
Loppuun vielä tällainen aihetta hämmentävä kyssäri: ” is social media, after all, but an experience?" (quoutti täältä.)
Eli onko sitten Facebook, Twitter ja Suomi24 elämyksiä verkossa? Miksei.

Täältä tähän.

Google Analytics Alternative