sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Mistä tahansa elämys verkossa?

Ihmiset kuluttavat tietokoneen äärellä yhä enemmän aikaa. Voiko tietokone ja internet kuitenkaan koskaan tarjota vastaavia elämyksiä kuin ”oikea elämä”.

Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus, eli LEO, on julkaissut elämystuottajan käsikirjan. Kirjassa esitellään elämyskolmio jonka avulla tuotteesta voidaan tehdä elämystuote, mikäli kaikki kolmion elementit otetaan huomioon.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kuva: Tarssanen, S. (toim). 2009. Elämystuottajan käsikirja. 6.painos. LEO Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus. Rovaniemi.

Tämän kertainen blogikirjoitukseni testaa kirjoituspöytätyönä tämän teorian. Eli voiko jostain verkossa olevasta - tylsästäkin - asiasta tehdä elämyksellisen elämyskolmion oppien mukaisesti?

Muutaman minuutin sattumanvaraisen poukkoilun jälkeen päädyin tähän: Verkostojohtamisen opas: Verkostotyöskentely sosiaali- ja terveysalalla. En tiedä teistä, mutta omista lähtökohdista katsoen voisin todeta, että ei ole ensimmäisenä lukulistallani.

Tylsästä oppaasta elämykseksi

Kuvan mukaisesti elämyskolmio sisältää kuusi eri elämyksen elementtiä näiden ollessa yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Malli esittää, että todennäköisyys asiakkaan kokemaan elämykseen kasvaa, jos tuotteeseen sisällyttää kaikki kuusi elementtiä. Töihin siis.

   Yksilöllisyys
Yksilöllisyys synnytetään kustomoinnin avulla. Esimerkkimme oppaan voisi laittaa pdf:n sijaan suoraan selaimeen ja siellä muutamien kysymysten avulla muokata sisällön. Esim. ”oletko johtaja, päällikkö vai esimies. Toimitko julkisella vai yksityisellä sektorilla, tms.

   Aitous
Ollakseen aito, oppaan opetusten pitää olla kytköksissä tosielämään. Ei monimutkaista kapulakieltä todellisuudesta irrallaan olevista tilanteista, vaan oikeita oppeja oikeasta elämästä.

   Tarina
Tarina liittyy läheisesti tuotteen aitouteen. Oppaan sisältöä voisi viedä eteenpäin esim. alalla toimivan työntekijän tarinan avulla. Kuvaus siitä miten verkostotyöskentely edistää esimerkin työntekijän uraa ja samalla koko työyhteisön hyvinvointia. Ja tähän tietenkin pitäisi sisällyttää draaman kaari - vaikeuksien kautta voittoon.

   Moniaistisuus
Sen sijaan, että opas on passiivinen pdf, voisi sen sisällöt muokata äänitteiksi, videoiksi, liikkuviksi grafiikoiksi, jne.

   Kontrasti
Kontrastilla tarkoitetaan erilaisuutta asiakkaan näkökulmasta. Kontrastia voitaisiin tuoda ainakin kahdella tavalla. Tuomalla esimerkkejä sosiaali- ja terveysalan ulkopuolelta tai vaihtoehtoisesti esittää huonoja esimerkkejä verkostoitumisesta.

   Vuorovaikutus
Vuorovaikutus on netin helpoin palanen. Oppaan sisällöt voisi helposti sitoa sosiaaliseen mediaan, lisätä linkkejä eri paikkoihin ja kannustaa vuoropuhelua. Jos opas on vain staattinen pdf, jää rikastuttava ja mahdollisuuksia luova sosiaalisuus ja vuorovaikutteisuus kokonaan saavuttamatta.

Vuorovaikutusta voi olla muiden lukijoiden kanssa, mutta myös itse oppaan kanssa. Tämä vuorovaikutus voitaisiin toteuttaa pelin avulla. Esimerkiksi opetuksellinen ”tietovisa” tyyppinen peli jossa peli kommentoisi vastauksia ja toisi lisätietoa pyydetyistä asioista olisi loistava mahdollisuus lisätä vuorovaikutuksen kokemista. Oppaan ”lukija” muuttuisi passiivisesta vastaanottajasta aktiiviseksi toimijaksi.

Harjoituksen lopputulos

Verkon sisältöjä voi edellä tehdyn testin mukaan muuttaa elämyksellisemmiksi. Uskon oikeasti, että esimerkkimme opas olisi opettavaisempi, elämyksellisempi ja jopa henkilökohtaisia muutoskokemuksia tarjoava, jos se olisi mietitty läpi elämyskolmion oppien mukaisesti.


Picture:NZOne_SkyDiving_10: Michael Napoleon, mnapoleon,
Mutta pystyykö verkko tuomaan ihmisille samanlaisia elämyksiä, kuin vaikka laskuvarjohyppy etelänapamantereella suussa shampanjaa ja kaviaaria?

En usko.
 
Uskotko sinä?

Kursivoidut kohdat ovat suoria lainauksia Tarssasen toimittamasta elämystuottajan käsikirjasta.

1 kommentti:

  1. Toivon todella, että ko. eepoksen tekijät (ja muut vastaavia tehtailevat) lukevat tämän analyysisi!

    VastaaPoista

Google Analytics Alternative